Aktualności

23-10-2009UOKiK pozytywnie ocenia zasady sprzedaży drewna na 2010 rok

Fot. LP

14 października Dyrektor Generalny LP podpisał zasady sprzedaży drewna na 2010 r. Do nowych zasad sprzedaży pozytywnie odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Połowę przeznaczonej do sprzedaży puli drewna Lasy Państwowe będą sprzedawały firmom, które wcześniej były klientami LP oraz nie posiadają należności przeterminowanych i niezabezpieczonych, na internetowym przetargu ograniczonym na Portalu Leśno-Drzewnym.

Pozostałe 50 proc. drewna Lasy sprzedadzą wszystkim zainteresowanym na systemowych aukcjach internetowych obsługiwanych przez serwis e-drewno – także tym, którzy nie byli przedtem klientami LP. Do nowych zasad sprzedaży pozytywnie odniósł się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W 2009 r. obowiązywał inny podział: 70 proc. drewna było przeznaczone dla klientów z tzw. historią zakupu, 30 proc. – dla pozostałych kontrahentów. Zasady z roku 2009 miały charakter tymczasowy.

Latem 2009 r. rozpoczęły się międzyresortowe konsultacje nt. zasad sprzedaży drewna na 2010 r. We wrześniu nieformalny zespół złożony z przedstawicieli Ministerstw Gospodarki i Środowiska rekomendował Dyrektorowi Generalnemu LP projekt nowych zasad sprzedaży na 2010 r., który zakładał zawieranie umów wieloletnich na część surowca, a część miała być sprzedawana na e-drewnie.

Jednak w ocenie UOKiK ww. propozycje zasad mogłyby budzić szereg wątpliwości, w tym mogłyby stanowić naruszenie zakazów zawartych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Dlatego też Dyrektor Generalny LP zwrócił się do UOKiK o opinię dotyczącą wariantu zakładającego w 2010 r. podział puli drewna do sprzedaży 50 proc./ 50 proc.

Zdaniem Mariana Pigana dyrektora generalnego LP zaletą takiego rozwiązania jest umożliwienie klientom właściwej oceny i prognozy ryzyka inwestycyjnego oraz dostosowania swojego funkcjonowania do zmiennych warunków rynkowych.

Powyższe rozwiązanie umożliwia stopniowe wdrażanie mechanizmów rynkowych przy sprzedaży surowca drzewnego. W obecnej sytuacji gospodarczej tego typu rozwiązanie jest korzystne dla LP i przemysłu drzewnego. Wg UOKiK-u otwieranie rynku drewna w coraz większym stopniu, eliminowanie barier ograniczających przedsiębiorcom dostęp do tego surowca można uznać za działanie pozytywne z punktu widzenia prawa konkurencji.

W 2010 r. LP przeznaczyły do sprzedaży prawie 31 mln m sześc. grubizny, z czego prawie 26,5 mln m sześc. trafi do przemysłu drzewnego.

Anna Malinowska
Rzecznik prasowy Lasów Państwowych

 

www.lp.gov.pl


wstecz
Copyright © 2004-2016 tartaki.com.pl Wszystkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.